Pri organizovaní mediálnej alebo kontextovej reklamnej kampane na webe si každý inzerent vypočíta svoj približný rozpočet. Pre objednávateľa reklamnej kampane je dôležité vidieť, ako sa rozdeľujú prostriedky na jej realizáciu, či sa peniaze vynakladajú na zamýšľaný účel a s akou efektivitou sa využívajú. Výpočet efektivity reklamného produktu pri mediálnom plánovaní vychádza z viacerých ukazovateľov, jedným z nich je index CPM. Čo je tento indikátor, ako ho používať - zistíme nižšie.
CTZ - prečo to potrebujete
Čo je CTZ v reklame, je známe už od minulého storočia. Modul bol použitý vo všetkých reklamných kampaniach, ktoré prebehli v médiách. Vydavateľstvá, televízne a rozhlasové stanice stále používajú tento ukazovateľ na výpočet nákladov na reklamu. CPM sa používa, keď ide o cenu za jedno zobrazenie reklamy nie pre jedného príjemcu, ale pre tisíc potenciálnych kupcov. Zároveň bol tento termín uvedený do obehu. Majitelia inzertných stránok mohli operovať len s ich nákladom a tematickým zameraním, preto bol stanovený ukazovateľ CPM, reklama zohľadňujúca túto hodnotu bola efektívna.
definícia CTZ
Jednoduchá definícia CTZ je cena za tisíc. Názov modulu pochádza z anglických slov Cost-Per-Thousand, kde M je rímska číslica znamenajúca 1000. Na otázku, čo je CPM, teda môžeme odpovedať, že ide o cenu za tisíc zobrazení reklamy. Čím viackrát sa reklama objaví na stránkach novín a časopisov, čím častejšie znie v rádiu alebo bliká na televíznom kanáli, tým vyšší je tento koeficient.
Výpočet CTZ v online reklamných kampaniach
Na internete väčšinou rolu reklamy zohrávajú bannery – tie veľmi otravné vyskakovacie okná, ktoré používatelia nemajú tak radi a ktoré majiteľovi reklamných stránok prinášajú peniaze. Čím je stránka populárnejšia, tým viac používateľov si zobrazí túto stránku na internete, tým drahšia reklama na tejto stránke bude zákazníka stáť.
Inzerenti sa zaujímajú o čo najväčší počet používateľov, ktorí videli daný banner. Preto, čo je CPM, možno matematicky zobraziť týmto spôsobom:
CTZ=(celkové náklady na reklamnú objednávku)/(plánovaný počet zobrazení banneru za deň)1000.
Teraz je jasné, čo je CTZ. V reklame je to jeden z najdôležitejších ukazovateľov. Inzerent dokáže vypočítať, koľko peňazí musí vlastník stránky zaplatiť, aby sa informácie zobrazili tisícke používateľov siete.
Tento výpočet možno vizuálne demonštrovať na jednoduchom príklade. Náklady na umiestnenie jedného banneru na stránke portálu sú napríklad 400 USD za týždeň, štatistiky tejto webovej stránky uvádzajú, že za týždeňstránku si prezerá asi 10 tisíc užívateľov. Takže jednoduchý výpočet dáva hodnotu:
CTZ=400 $/10 0001 000=4 $ za tisíc zobrazení reklamy.
Inzerenti by mali pochopiť, že jednoduché zobrazenie bannera na tematickej stránke je väčšinou informatívne. Neexistuje žiadna záruka, že všetkých desaťtisíc ľudí, ktorí stránku navštívia, určite klikne na banner. Či chce návštevník odkaz sledovať alebo nie, závisí len od atraktivity samotného banneru a informácií, ktoré sú na ňom umiestnené. Každá stránka poskytne všetky údaje, ktoré vás zaujímajú na výpočet parametra CPM. Môžete pochopiť, že je to prospešné pre majiteľa stránky. Ale reklama, jej kvalita a záujem pre koncového užívateľa sú úlohou samotného zákazníka.
Pomocný modul CTR, metódy výpočtu
Na zníženie nákladov je potrebné vziať do úvahy ešte jeden ukazovateľ – index CTR. Názov tiež pochádza z angličtiny a úplne znie ako miera prekliknutia - ukazovateľ miery prekliknutia. CTR ukazuje, koľko ľudí kliklo na banner a prešlo na stránku reklamného zákazníka. Tento modul priamo závisí od správnosti zvolenej stránky, pretože čím vhodnejšie a potrebnejšie reklama na stránke vyzerá, tým je pravdepodobnejšie, že návštevníka stránka zaujme a klikne na banner. Metóda na výpočet tohto ukazovateľa vyzerá takto:
CTR=(počet používateľov, ktorí klikli na banner)/(plánovaný počet zobrazení banneru za deň) 100 %.
Ak napríklad z 20tisíc ľudí, ktorí videli reklamu, nasledovalo odkaz 800 používateľov, potom je CTR 800/20 000100=4 %, čo je viac ako minimálna povolená hodnota.
Experimentálne dokázané, že minimálna MP je 3 – 5 %. Ak je nižšia, potom náklady na potenciálneho zákazníka prekročia očakávaný zisk a reklama sa bude považovať za neúčinnú.
Používanie indexov
CTZ možno použiť pri výbere užšieho cieľového publika. Napríklad pri objednávaní umiestnenia banneru platforma stránky poskytuje inzerentovi informácie o veku, pohlaví, mieste bydliska, záľubách všetkých registrovaných návštevníkov stránky. Požadovaný banner sa teda zobrazí len tým užívateľom, pre ktorých bol tento reklamný produkt určený. Rozpočet reklamnej kampane sa míňa hospodárnejšie a efektívnejšie.
Do úvahy by ste mali brať aj aktivitu bežných používateľov. Čím častejšie ten istý návštevník vidí ten istý reklamný produkt, tým častejšie sa peniaze od inzerentov odpisujú, no zákazník z toho nezíska viac zákazníkov. Preto by mal kompetentný výpočet indexov CPM a CTR v kombinácii s hlbokou analýzou informácií poskytovaných touto reklamnou platformou priniesť želaný výsledok zákazníkovi.
Ďalšia vec, ktorú treba zvážiť na začiatku reklamnej kampane. Platba môže byť uskutočnená buď CPM alebo CTR. Inými slovami, zákazník musí pochopiť podstatu bannerovej reklamy podľa modulu CPM – že nejde o platbu za kliknutia používateľa, ale lenza zobrazenie propagačného produktu
Zhrnutie
Na otázku, čo je CPM, možno odpovedať, že tento parameter je jedným z najdôležitejších pri analýze efektivity reklamy a zohľadňuje sa aj pri výpočte rozpočtu reklamnej kampane. Do úvahy sa berie aj počet predpokladaných kontaktov potenciálneho spotrebiteľa s reklamnými informáciami a náklady na umiestnenie banneru na viacerých stránkach s podobným tematickým zameraním. S prihliadnutím na tieto parametre môžete vypočítať efektivitu konkrétnej reklamnej platformy a úspešne zvládnuť reklamný rozpočet.